Brainpack 2015 staat in het teken van: Connect, create and collaborate. No waste. Door kennis te delen, samen te werken, nieuwe ideeën te verzinnen en verbinding te creëren wil Moonen duurzaamheid echte inhoud en kracht geven.

Herbeleef een duurzame dag met inspirerende sprekers, tafelgesprekken en een interactief publiek…

Brainpack 2015

Connect, Create & Collaborate. No waste.

20150604-121458-_MG_1521- Bibi Veth
20150604-121102-_MG_1507- Bibi Veth
20150604-121046-_MG_1506- Bibi Veth
20150604-120242-_MG_1500- Bibi Veth
20150604-123047-_MG_1560- Bibi Veth
20150604-122515-_MG_1535- Bibi Veth
20150604-123136-_MG_1566- Bibi Veth
20150604-123451-_MG_1574- Bibi Veth
20150604-122408-_MG_1533- Bibi Veth
20150604-123824-_MG_1582- Bibi Veth
20150604-123705-_MG_1578- Bibi Veth

Gé Moonen

CEO Moonen Packaging

20150604-131925-IMG_6119- Bibi Veth

“Iedereen weet dat het klimaat om ons heen aan het veranderen is. En toch doen we hier niet genoeg aan. Daarom organiseren wij Brainpack. Wij willen niet wachten totdat wij het kookpunt bereikt hebben. Wij willen geen ramp om mensen bewust te maken van de omstandigheden en de noodzaak van verandering. Wij willen dit voorkomen door mensen op een positieve manier te inspireren om duurzamer te denken en te handelen. Als je niet wilt veranderen voor de klant of jouw baas, maak doelen dan persoonlijk en creëer een betere wereld voor jouw kinderen. ”

20150604-130851-IMG_6099- Bibi Veth
20150604-130612-IMG_6096- Bibi Veth
20150604-130820-_MG_1601- Bibi Veth
20150604-131117-_MG_1611- Bibi Veth
20150604-130851-_MG_1604- Bibi Veth

Jan Jonker

Hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen

20150604-Jan Jonker - by Bibi Veth

“De circulaire economie hebben we nog niet ontdekt, wij staan nog aan het begin van de mogelijkheden. De belangrijke boodschap is: Duurzaamheid 1.0, het mag wat kosten. Duurzaamheid 3.0, het moet heel veel opbrengen voor mens, maatschappij en portemonnee.

Dat betekent dat wij anders met elkaar moeten samenwerken. Dat we slimmer moeten nadenken over benutten en gebruiken. Als een auto 22 uur per dag stilstaat, dan is het een idee dat deze auto op de ongebruikte uren gedeeld wordt met anderen. In het officiële jargon: asset sharing. Dit kan toegepast worden op ziekenhuisbedden, auto’s (SnappCar), huizen (Airbnb), snelwegen. Het adagium is: Samen maken, samen gebruiken. Of te wel, een circulair karakter van de transactie. Je spreekt met elkaar af wat je belangrijk vindt, je maakt strategische keuzes en dat moet je slim organiseren. En in dat slim organiseren zit ‘m de crux, daar zijn wij nog niet aan toe. Maar samen kunnen we hierover nadenken, want samen kom je echt veel verder.”

20150604-134246-_MG_1644- Bibi Veth
20150604-134738-IMG_6180- Bibi Veth
20150604-133042-IMG_6146- Bibi Veth
20150604-132634-IMG_6137- Bibi Veth

“Of we nu in grote of kleine stappen verduurzamen, dat maakt niet uit. Zaak is dát we het gaan doen, want de tijd dringt!”

20150604-141953-_MG_1711- Bibi Veth
20150604-150057-IMG_6257- Bibi Veth
20150604-143121-IMG_6224- Bibi Veth
20150604-144341-IMG_6240- Bibi Veth
20150604-150126-_MG_1862- Bibi Veth

“Aan kwaliteit kun je geen concessies doen. Dan kun je nog zo’n mooie duurzame oplossing hebben bedacht, maar als de kwaliteit van het product of de dienst eronder gaat lijden, kom je nog geen stap verder.”

20150604-151119-_MG_1906- Bibi Veth
20150604-150321-_MG_1875- Bibi Veth
20150604-150222-_MG_1871- Bibi Veth
20150604-150412-_MG_1879- Bibi Veth
20150604-150728-_MG_1901- Bibi Veth
20150604-143728-_MG_1783- Bibi Veth

Rob Hagenaars

Facility Manager Achmea

20150604-Rob Hagenaars-IMG_6292- Bibi Veth

“Stop met het praten over afval en kies voor het woord grondstof. Dat helpt iedereen om anders na te denken over en te kijken naar de afvalprocessen binnen een bedrijf.

Als je wilt verduurzamen, verlies de idealen waarop je zo’n programma bent gestart niet uit het oog en maak een goede businesscase waarmee je de key-spelers kunt overtuigen. Het kost uiteraard geld, maar de investering is noodzakelijk. Op den duur zal iedereen toch door de wetgeving gedwongen worden over te gaan naar een duurzamer beleid. Het is dus beter om vooruit te kijken en nu stapsgewijs veranderingen door te voeren.”

20150604-161144-_MG_1993- Bibi Veth
20150604-160920-_MG_1985- Bibi Veth

“Met de komst van 3D-printers begrijp ik niet waarom we nog zoveel koffiebekers gebruiken. Waarom recyclen we die niet direct en maken we geen bekers met de 3D-printers? Dat scheelt enorm veel Co2, transport en voorraad.”

Felix Vanvuchelen

BubblePost

20150604-Felix Vanvuchelen-IMG_6300- Bibi Veth

“Wij zijn begonnen als een fietstaxibedrijf met 3 personen waarbij wij volledig waren gesponsord en onze fietsen waren gebrand, waardoor wij gratis ritjes in de stad konden aanbieden. Gaandeweg vroegen handelaren ons of wij ook tegen betaling pakketjes mee konden nemen. Hierdoor geïnspireerd hebben wij ons businessmodel aangepast. En sindsdien is ons bedrijf vandaag de dag uitgebreid naar 50 mensen.

Ik hoor vandaag steeds om mij heen dat mensen bij verduurzamen niet willen inboeten op kwaliteit. Bij ons geldt het tegenovergestelde: wij willen niet inboeten op duurzaamheid. Dat is een wezenlijk verschil van bedrijfsvorming voeren.”

20150604-161816-IMG_6296- Bibi Veth
20150604-161734-IMG_6293- Bibi Veth

Tom de Man

Purchaser Solucious

20150604-Tom de Man-IMG_6278- Bibi Veth

“Het is altijd een afweging die je moet maken: mensen willen wel duurzamer werken en leven, maar laten zich hierin tegenhouden door de hoge kosten die daar tegenover staan. Wij proberen daar actief onze steen aan bij te dragen. Intern zijn wij bijvoorbeeld aan het kijken naar een alternatieve (koffie/thee) beker om de hoeveelheid afval van bekers terug te kunnen dringen.”

20150604-162530-_MG_2004- Bibi Veth
20150604-161208-_MG_1995- Bibi Veth

Roel Schreurs

Commercial Manager Moonen Packaging

Roel Schreurs-IMG_6314- Bibi Veth

“Verduurzamen is iets wat je moet doen. Wij proberen met allerlei middelen zoals dit event mensen te inspireren. Duurzaamheid zit in je genen of niet. Als je er een passie voor hebt, dan kun je simpelweg de stap nemen om ermee aan de slag te gaan. Zit het niet in je, benoem het dan, maak het bespreekbaar binnen het bedrijf waar je werkt en maak een plan om het te concretiseren. Mijns inziens is duurzaamheid een onderwerp dat hoog op ieders agenda hoort te staan, wil je een toekomstbestendig bedrijf kunnen voeren.”

“Duurzaamheid gaat over verantwoordelijkheid nemen. Iemand koopt een product waar een verpakking omheen zit. Daarmee legt de leverancier het probleem bij de consument: ‘Hier heb je jouw product met verpakking en kijk maar wat je ermee doet.’ Denk bijvoorbeeld aan een colaflesje. Waarom denken we niet samen na over wat we met het afval gaan doen? Waarom denkt Coca Cola niet na over wat men met het flesje kan doen? Als consument kun je hier verantwoordelijk mee omgaan. Maar de leverancier kan ook met oplossingen komen. Als iedereen verantwoordelijkheid neemt, kan verpakkingsafval ook teruggedrongen worden.”

20150604-142833-IMG_6219- Bibi Veth
20150604-134241-IMG_6169- Bibi Veth

Lynn Zebeda

Mede-oprichter van Dr. Monk

20150604-Lynn Zebeda- Bibi Veth

“Wat ik zo mooi vind aan de aarde is dat alles samenhangt. Er heerst een magisch evenwicht waardoor de bomen groeien, de seizoenen blijven komen en de regen valt. Dat alles werkt zolang we binnen bepaalde duurzame grenzen blijven – en dat doen we nu niet. Wat zou er gebeuren als we gaan handelen vanuit bewustzijn? En vanuit de overtuiging dat het anders kan? Dan zie ik een toekomst voor mij waarin we precies produceren wat we nodig hebben, met zero waste en een positieve impact op het milieu.”

20150604-164945-_MG_2046- Bibi Veth
20150604-165239-IMG_6394- Bibi Veth
20150604-170006-IMG_6409- Bibi Veth
20150604-165550-IMG_6401- Bibi Veth

“We moeten werken aan bewustwording. De bedrijven die met duurzaamheid bezig zijn, moeten vooral ook met de buitenwereld delen waarom zij duurzaam handelen en hoe zij duurzaam handelen. Door best practices te delen kun je anderen ook overtuigen.”

Nico Anten

Managing Director Connekt

20150604-Nico Anten-IMG_6334- Bibi Veth

“Duurzamer werken en leven moet niet transactioneel worden: wat stop ik erin en wat krijg ik ervoor terug. Als een award winnen de drijfveer is om te verduurzamen, dan red je het niet. Er is meer waarde te vinden in de samenwerking met andere partijen, dan ontstaat er iets dat groter is dan jezelf of jouw eigen organisatie. Dat is tevens ook de waarde van lean & green: als je een groter geheel wordt met de partijen in jouw omgeving dan vergroot je ook de duurzaamheid van jouw keten. En daarmee ook de overlevingskans. ”

20150604-163354-_MG_2020- Bibi Veth
20150604-165917-_MG_2063- Bibi Veth

Henk Krougman

Supply Chain Development Manager Cargill

20150604-Henk Krougman-IMG_6327- Bibi Veth

“Vroeger zeiden wij: ‘Wij zijn de beste! Wij hebben geen andere mensen nodig’. In de loop der tijd heb ik mij gerealiseerd dat samenwerken de crux is. Samenwerken is essentieel om die volgende stap te zetten en duurzaamheid te kunnen realiseren.”

20150604-170606-_MG_2100- Bibi Veth
20150604-170209-_MG_2081- Bibi Veth

Birgit van Oijen

MVO4Holland

20150604-Birgit van Oijen-IMG_6321- Bibi Veth

“Een van de woorden die ik veel heb horen vallen is ‘samen organiseren’. De vraag hierbij is dan ook altijd: ‘Hoe doe ik dat dan?’ De essentie van samen organiseren is structuur. Structuur is belangrijk zodat individuen binnen een organisatie weten wat ze moeten doen om duurzaam te kunnen werken. Je kunt wel met een a4-tje bij de directeur aankomen en denken ik heb een leuk product bedacht. Maar weten de mensen bij ver- en inkoop of logistiek daadwerkelijk wat van hen wordt verwacht om het product zo goed mogelijk neer te zetten?”

20150604-151608-IMG_6268- Bibi Veth
20150604-153128-_MG_1934- Bibi Veth
20150604-153026-_MG_1931- Bibi Veth
20150604-155513-_MG_1971- Bibi Veth
20150604-122746-_MG_1546- Bibi Veth
20150604-152431-_MG_1919- Bibi Veth

“Ik heb al diverse oplossingen gehoord voor het verpakkingsprobleem, zoals recyclen of verpakkingsloos leveren. Hier kunnen we een derde optie aan toevoegen. Kan er geen double use verpakking ontworpen worden? Die het ene moment het product beschermt en daarna om te vouwen is tot lampenkap of tafel waarmee de verpakking een tweede leven krijgt.”

20150604-173940-_MG_2160- Bibi Veth

Wendelien Hebly

Co-founder Yoni

20150604-Wendelien Hebly-IMG_6416- Bibi Veth

“Ik had nooit verwacht dat ik zo gepassioneerd zou praten over katoenen tampons, maandverband en inlegkruisjes. Maar een aantal jaar geleden kwam ik erachter dat de reguliere producten voor vrouwen vooral gemaakt zijn van synthetische stoffen. En dat heeft een negatief effect op het lichaam en het milieu. Bij toeval stuitte ik op een katoenen product dat goed is voor het milieu én belangrijk, het lichaam. Ik was zo verbaasd dat ik dit niet eerder had ontdekt. Weinig vrouwen weten van het bestaan van minder belastende tampons en inlegkruisjes deels door de intransparantie van deze markt en minimale beschikbaarheid. Het is onze ambitie om dit goed in de markt te zetten. Tegenwoordig kun je kiezen uit gewone of biologische spinazie, zo moeten vrouwen ook kunnen kiezen uit welke producten zij willen gebruiken in en naast de meest absorberende delen van hun lichaam.”

Anja Cheriakova

Co-founder BinBang

20150604-Anja  Cheriakova-IMG_6413- Bibi Veth

“De helft van de huishoudens scheidt afval. De andere helft doet dat niet, niet efficiënt of vindt dat niet makkelijk. Met BinBang willen wij afval scheiden zo makkelijk mogelijk maken. Ons systeem bestaat uit een aantal bakken voor verschillende afvalstromen, die je makkelijk op elkaar kunt stapelen, zodat ze geen ruimte in beslag nemen. De afvalbakken fungeren tevens als krat – daarmee kun je het afval makkelijk naar buiten brengen.

Tot op heden zijn we vooral ook heel druk geweest met de BinBang van afvalmaterialen te maken. Ze zijn dus 100% van gerecycled materiaal gemaakt en wij vertellen daarbij ook het verhaal ervan. Als het van een auto-onderdeel is gemaakt, staat dat er ook bij vermeld zodat iedereen een stukje van de historie van het product mee krijgt.”

Gé Moonen

CEO Moonen Packaging

20150604-Gé Moonen-IMG_6426- Bibi Veth

“Er zijn veel mooie initiatieven geopperd voor de Pack challenge. We hebben uiteraard winnaars, maar er zijn geen verliezers. Waar wij kunnen helpen doen wij dat met alle middelen en mogelijkheden die wij hebben. Wij zijn altijd op zoek naar groene startups, omdat wij enerzijds geïnspireerd willen worden. Anderzijds, vinden wij het leuk vinden om met jonge gepassioneerde talenten te werken. Daarnaast weten wij als geen ander hoe moeilijk het is om, als groene startup, je businesscase rond te krijgen, er komt veel op je af en het duurt altijd langer dan gepland. Om het dan vol te houden en te blijven vechten voor jouw droom is niet makkelijk. Hier helpen wij graag bij.”

20150604-170111-_MG_2076- Bibi Veth
20150604-170103-_MG_2074- Bibi Veth

Max Christern

Oprichter Moc Media

20150604-Max Christern- Bibi Veth

“Duurzaamheid is een thema dat de afgelopen jaren meer en meer urgentie heeft gekregen. Waar bedrijven een paar jaar geleden vaak nog moesten uitleggen waarom ze een ‘afdeling duurzaamheid’ opzetten, is het anno 2015 zo dat een onderneming echt iets heeft uit te leggen als zij geen duidelijk duurzaamheidsbeleid heeft. Toch gebeurt er nog te weinig om het probleem van het vervuilde milieu en de groeiende grondstof schaarste structureel op te lossen. Natuurlijk, er zijn al veel aardige en inspirerende voorbeelden, maar in veel gevallen is het zoals zo vaak met ‘duurzaam ondernemen’: we vinden het nog te bijzonder dat die paar aardige voorbeelden er zijn.

Terwijl het juist andersom moet: er moeten straks nog een paar voorbeelden zijn van verpakkingen die niet duurzaam, niet volledig afbreekbaar of recyclebaar zijn. We mogen het straks ook niet meer hebben over ‘duurzaam ondernemen’, want dat is de standaard, dat doet iedereen. Het gaat straks alleen nog over ‘onduurzaam ondernemen’, over die paar bedrijven die hun zaken en hun verantwoordelijkheid nog steeds niet op orde hebben.”

20150604-173257-_MG_2143- Bibi Veth
20150604-173140-_MG_2142- Bibi Veth
20150604-151452-_MG_1913- Bibi Veth
20150604-151344-_MG_1910- Bibi Veth

*Jongens van de tekeningen

“We geven de consument geen goede informatie over wat ze moeten en kunnen doen met hun verpakkingsafval. Als je producten vanaf volgende week in kranten wilt verpakken, omdat dat beter is, houd mensen dan op de hoogte en leg uit wat je gaat doen. Door goede informatieverschaffing kun de bewustwording vergroten.”

20150604-123752-_MG_1581- Bibi Veth
20150604-124808-_MG_1586- Bibi Veth
20150604-180133-_MG_2212- Bibi Veth
20150604-154614-_MG_1956- Bibi Veth
20150604-175708-_MG_2188-Pano- Bibi Veth